10 gode grunde til at bruge chaifrø

Chi-chi-chia, disse små grønne bør være det første du tænker på, når du hører ordet chia, de små super sunde frø er faktisk grunden til at de små søde Chia dyr, har deres flotte og fyldige pels. I dag er chiafrø bliver bedre kendt som en vigtig kilde til de sunde omega-3 fedtstoffer, og sunde kost fibre, og heldigvis er det et meget nemt produkt at tilføje til din kost.

Hvor kommer Chiafrø fra?

Chia frø kommer fra en blomstrende plante i mynte familien, der er høre til i det centrale Mexico og Guatemala. Der er gamle fund fra historien som antyder at chiafrø, var en meget vigtig afgrøde for aztekerne. Faktisk tyder det på at de gamle aztek krigere ofte spiste Chiafrø inden de skulle i kamp, for at have lidt mere energi at kæmpe med. Igennem årene er disse frø, blevet brug meget i sine hjemlande, men var stort set ukendt i Nordamerika og Europa, indtil forskeren Wayne Coates, begyndte at studere chia som en alternativ afgrøde inden for landbrug, i det nordlige Argentina for cirka 29 år siden.

Coates startede sit arbejde på chia planten i 1991, og siden da er blevet en fortaler for det lille frøs sundhedsmæssige fordele. De menneskelige forsøg er begrænsede – Som det ofte er tilfældet med fødevarer forsknings- men der er mange ting der typer på at Chiafrø har en positive sundhedsmæssige virkninger der bl.a. omfatter øget energi, stabilisere blodsukkeret, en bedre fordøjelse, og sænke kolesterol tallet. Mange af disse sundhedsmæssige fordele ser vi også ved andre helseprodukter og kosttilskud som indeholder kost fibre og essentielle fedtsyrer. Vi er kommet til en top 10 liste over gode grund til at bruge chiafrø i din kost. Motion er sundt, men det er kosten bestemt også. Chiafrø er en måde at få en bedre og sundere kost på. Flere er dog begyndt at benytte forskellige typer af slanke produkter som Nupo eller Nutrilett for at opnå et hurtigt vægttab. Dog er en kost omlægning som regel vejen frem mod i varigt vægttab.

Læs om: Skal jeg vælge Nupo eller Nutrilett til mit vægttab?

Chiafrø Hjælper mod Diabetes

Chia bliver flere steder undersøgt, som en potentiel behandling for type 2-diabetes, på grund af dens evne til at bremse fordøjelse lidt. De gelatineløse belægning om Chia frø får når de udsættes for væsker, kan også forhindre store stigninger i ens blodsukker. Flere af disse forsøg tyder på at disse frø, kan have en positiv effekt på sukkersyge.

Få mere Fibre

Blot 28 gram chiafrø indeholder 11 gram kostfibre – Dette er omkring en tredjedel af den anbefalede daglige indtagelse for voksne. Ved at tilføje nogle chia til din kost, har du en nem måde at sikre, at du får en god mængde af de fiber, som er vigtigt for en sund fordøjelse.

Stort indhold af Omega-3

Chia frø er pakket med omega-3 fedtsyrer, med næsten fem gram per servering. Disse fedtstoffer er vigtige for hjernen sundhed og høre til de såkaldet essentielle fedtsyrer, som kroppen skal have. Faktisk så har disse frø end højere procent af omage-3 end f.eks. hørfrø har.

Stærkere tænder og knogler

En potion af Chia frø, indeholder 18 procent af den anbefalede daglige indtagelse af calcium, som er vigtig til at opretholde knogler og oral sundhed, og forebygge knogleskørhed. Drikker man ikke mælk eller spiser ost, så kan disse frø være en god og sund kilde til kalcium.

Glem ikke Mangan

Mangan er ikke et velkendt næringsstof, men et som stadig er vigtigt for vores sundhed. Det er godt for dine knogler, og hjælper din krop brug andre vigtige næringsstoffer som biotin og thiamin. En potion dækker helt op til 30% af det Mangan som kroppen har brug for.

Masser af fosfor

Med 27 procent af din daglige værdi for fosfor, kan Chiafrø hjælper dig med at opretholde sunde knogler og tænder. Fosfor er også bruges af kroppen til at syntetisere protein til celler og væv vækst og reparation.

Godt med protein

Chiafrøene er også en god kilde til protein for vegetarer og ikke har nogen kolesterol. En 28-gram potion af disse super frø indeholder 4,4 gram protein, hvilket svare til cirka 10 procent af den daglige værdi. Så selvom det ikke er kød, så kan disse frø være en god ekstra kilde til at få lidt mere protein på.

Hjælper mod mave Fedt

Som tidligere nævnt kan chiafrø stabilisere dit blodsukker hos dem som f.eks. kæmper med insulinresistens. insulinresistens har længe været forbundet med en stigning i mave fedt. Denne type af resistens kan også være skadelige for din generelle sundhed.

Bliv mæt. Hurtigere

Tryptofan, en aminosyre, der oftes findes i Tyrkiet, er også fundet i Chia frø. Tryptophan gør at man ofte bliver træt efter et stort måltid, men det kan også hjælpe med at regulere appetitten, søvn og din stemning.

Forbedre hjertets sundhed

Ifølge Cleveland Clinic, som har forsket en del i chiafrø, så har de bevist at chia frø kan forbedre blodtrykket hos diabetikere, og kan også øge sunde kolesterol samtidig sænke total, LDL og triglycerid kolesterol. Alle gode nyheder for dit hjerte.

Som du kan se, ser er der masser af gode grund til at man bør overveje at indføre chiafrø som en del af ens daglige kost. Det er heller ikke uden grund at chai frø, efter proteinpulver og kreatin, er ved at blive et af de mest solgte kosttilskud herhjemme.